W piątek, 28 listopada 2025 r., Lotnisko Chopina w Warszawie obsłużyło 22 222 222 pasażera od początku roku. Po raz pierwszy w ponad 90-letniej historii stołecznego portu lotniczego udało się przekroczyć w ciągu jednego roku próg 22 milionów podróżnych - co więcej, rekord ustanowiono już w listopadzie, a przed lotniskiem jeszcze intensywny miesiąc – grudzień.
Szczęśliwym 22 222 222 pasażerem okazał się pan Jean-Daniel Szymczak, który przyleciał z Lyonu na pokładzie samolotu Polskich Linii Lotniczych LOT.
Znaczenie rekordowego wyniku stołecznego portu dla polskiego lotnictwa i gospodarki szeroko omówił Maciej Lasek, Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego i Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury. W swoim wystąpieniu – przekazanym w formie nagrania wideo – zwrócił uwagę, że obecny sukces odzwierciedla niespotykane tempo rozwoju branży lotniczej w Polsce:
– To wydarzenie jest symbolem skali i tempa, w jakim rozwija się polskie lotnictwo. Lotniska są realnym kołem zamachowym gospodarki. Dzisiejszy rekord to nie tylko sukces statystyczny – to symbol wzrostu, który przekłada się na inwestycje i miejsca pracy. Polskie Porty Lotnicze – zarządzające Lotniskiem Chopina – są filarem tego systemu. Dlatego gratuluję im konsekwencji w inwestycjach i skutecznego zarządzania przepustowością, dzięki czemu możliwe staje się obsłużenie kolejnych milionów pasażerów – powiedział Minister Maciej Lasek.
Pełnomocnik Rządu ds. CPK złożył także podziękowania wszystkim pracownikom lotniska za codzienną, bezpieczną obsługę operacji – zespołom operacyjnym i technicznym, służbom państwowym oraz partnerom i przewoźnikom. Podziękował również pasażerom za zaufanie, podkreślając, że „dzisiejszy wynik to zobowiązanie: bezpieczny, nowoczesny i odporny system lotniczy, który nie tylko nadąża za rozwojem Polski, ale go wyprzedza”. Ponieważ nie mógł uczestniczyć osobiście w uroczystości, Maciej Lasek przekazał gratulacje jubileuszowemu pasażerowi i życzył mu kolejnych wspaniałych podróży z lądowaniem na Lotnisku Chopina.
– Ten dzień jest dla nas wyjątkowy. Po raz pierwszy Lotnisko Chopina obsłużyło ponad 22 miliony pasażerów w ciągu roku, co stanowi kamień milowy nie tylko dla PPL jako zarządcy, ale także dla całego polskiego lotnictwa cywilnego. Lotnisko Chopina to miejsce, które od dekad jest bramą Polski na świat i symbolem rozwoju naszego kraju – powiedział Łukasz Chaberski, prezes zarządu PPL S.A.
Łukasz Chaberski, prezes zarządu PPL S.A. podkreślił w trakcie wydarzenia także perspektywę planowanej budowy nowego lotniska centralnego i potrzebę zachowania ciągłości operacyjnej polskiego systemu transportu lotniczego.
– Dziś, kiedy stoi przed nami perspektywa budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, zadaniem całej naszej branży jest patrzeć jeszcze dalej. Konieczne jest zachowanie ciągłości operacyjnej i zaplanowanie transferu wypracowanej siatki połączeń, standardów i kadr do nowego środowiska. PPL przygotowuje się do roli inwestora strategicznego i partnera operacyjnego projektu CPK - to gwarancja, że potencjał budowany w Warszawie od ponad 90 lat zostanie skalowany w nowej lokalizacji – dodał Łukasz Chaberski.
– Rekordowe wyniki Lotniska Chopina mają bezpośrednie przełożenie na polską gospodarkę. Według danych z opracowanego przez nas raportu „Wpływ polskich portów lotniczych na regiony” Lotnisko Chopina wygenerowało w 2024 roku 12 mld zł skumulowanego wpływu na krajową gospodarkę, a bezpośrednio i pośrednio generuje ponad 16 tys. miejsc pracy – mówił Adam Sanocki, członek zarządu PPL S.A. ds. strategii i marketingu.
– Cieszę się, że to właśnie na pokładzie samolotu PLL LOT przyleciał jubileuszowy pasażer. Lotnisko Chopina to nasz dom – obsługujemy tu ponad połowę ruchu pasażerskiego, a blisko 60 proc. wszystkich pasażerów stanowią pasażerowie tranzytowi. Dzisiejszy wynik to dla nas dowód zaufania podróżnych i potwierdzenie słuszności obranego kierunku rozwoju siatki połączeń – podkreślił Robert Ludera, dyrektor biura siatki połączeń, prokurent PLL LOT.
Historia sukcesów i plany na przyszłość
Bieżący rok przyniósł szereg rekordów dla stołecznego portu. Od maja do października Lotnisko Chopina odprawiało w każdym z tych miesięcy ponad 2 miliony pasażerów – to bezprecedensowa seria, potwierdzająca dynamiczny wzrost ruchu lotniczego. Poprzedni roczny rekord - 21,3 mln pasażerów obsłużonych w 2024 roku – został wyraźnie pobity na długo przed końcem 2025. Stołeczny port lotniczy zmierza tym samym do ustanowienia kolejnego, imponującego wyniku rocznego.
Tak wysoka frekwencja potwierdza konieczność dalszych inwestycji w infrastrukturę lotniskową. Zgodnie z przyjętą strategią, zapadły już decyzje o modernizacji lotniska aby sprostać wyzwaniom rosnącego ruchu pasażerskiego i zwiększającym się potrzebom rynku. Stołeczny port wdraża także innowacyjne rozwiązania mające na celu poprawę komfortu podróżnych i zwiększanie efektywności obsługi, przygotowując się na dalszy wzrost ruchu przed planowanym uruchomieniem CPK.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.